Твої реферати

Курсовi, дипломнi, лабораторнi

Найближчим часом, орiєнтовно в травнi, планується вiдкриття нового освiтнього порталу.
Першi 999 користувачiв нового сайту отримають особливий статус та матимуть певнi привiлеї.


refer.org.ua-snu200007

Сторiнки:  1   2   3   4   5 

Завантажити файл (повна версiя)

З клас чотирирічної і 2 клас трирічної школи

Розділ. РОСЛИНИ І ТВАРИНИ ЛІСІВ, ЛУК, ПОЛІВ

Тема. Ліс.

1. Яку користь приносять ліси?

Розгляньте схему. Доповніть її матеріалами з підручника'.

2. Поясніть, як ви розумієте такі твердження: Ліс - одяг Землі; збирач води; охоронець річок; захисник ґрунту; лікар; сторож здоров'я людини; дім для тварин.

Тема. Рослини лісу.

1. Поясніть, чому у лісі рослини розміщені ярусами.

2. Прочитайте назви рослин лісу і розмістіть їх за ярусами так, як вони ростуть у природі.

Дуб, сосна, мохи, ліщина, гриби, липа, береза, калина, суниці, ожина, конвалія.

3. Продовжіть речення.

Ліси бувають ______, ________ та

4. За малюнком на с.93 підручника порівняйте ярусність хвойних і листяних лісів.

Що в них спільне? ______________

Що - відмінне? _______________

Тема. Хвойні ліси.

1. Запишіть назви відомих вам хвойних дерев. Яке з них скидає на зиму листочки-хвоїнки?

2. На с.94 підручника розгляньте зображення сосни та ялини і зробіть висновок, у якому лісі

темно, похмуро, вогко____________________

світло, сонячно, сухо ____________________

3. Як називаються плоди хвойних дерев? _ _ _ _ 4. Розгляньте зображення ялини і сосни (с.94), порівняйте їх і заповніть таблицю.


Ознаки для порівняння

Сосна

Ялина

Які місця вибирає для проростання

Стовбур і забарвлення кори

форма крони

Розмір хвоїнок

Розмір, форма і забарвлення шишок

Насіння


5. Чому у хвойному лісі мало квітучих весняних рослин?

6*. Поміркуйте, чому під соснами в лісі зустрічаються молоді ялинки, але під ялинками ніколи немає молодих сосен.

7. Перевірте! Гілки ялини чутливі до вологості повітря. Коли сухо і ясно - вони схиляються, а в мряку і перед дощем - розпрямляють гілки і навіть вигинають їх догори.

Тема. Листяні ліси.

1. Продовжіть речення.

Ліси з листяних дерев називаються_______ .

2. У лісі ростуть береза, ясен, клен, шипшина, осика, горіх, дика груша, папороть, фіалка, конвалія, ліщина, ожина.

Який це ліс? Випишіть окремо дерева, кущі, трав'янисті рослини.

3. Поміркуйте!

У лісі вирубали всі старі дуплисті дерева. Через деякий час молоді дерева були уражені шкідниками. Ліс загинув. Чому це трапилось?

4. Які з перелічених грибів ви не покладете до своєї корзини?

Білий гриб, лисинка, сироїжка, мухомор, груздь, бліда. поганка, опенька, підосичник, підберезник, маслюк. Чому не можна знищувати отруйні гриби?

5*. Дізнайтесь, яке специфічне природоохоронне значення мають тополі, берези, сосни. Довідка. Тополі - найкращі пилососи; берези захищають від шуму; сосни - найкращі борці з мікробами. 6

*. Дізнайтесь, які рослини лісу є лікарськими.

Тема. Пора підсніжників.

1. Уважно прочитайте матеріал підручника і запишіть ознаки природи, які вказують на те, що настав час підсніжників.

Збільшуються ______________

зникає _ _________________

дзюрчать ________________

блищать_ ________________

2. Доберіть із тексту і запишіть, якого кольору квіти у

гусячої цибульки _____________

проліска _________________

анемони _________________

підсніжника _______________

пшінки _________________

рясту __________________

Яку з цих рослин занесено до Червоної книги України?

3. Продовжіть речення.

Ранньоквітучі рослини швидко ростуть завдяки своїм ____ і _ _ _, що містять _______

4*. Лісову медунку називають "світлофором". Своїми квітами вона подає сигнали бджолам. Дізнайтеся, як медунка це робить.

Довідка. На одному стеблі у медунки розміщені рожеві квіти, малиново-фіолетові та сині. Перші сигналізують про те, що солодкого соку ще немає; малиново-фіолетові вказують на те, що нектару багато; а сині - соку вже немає.

Тема. Тварини лісу.

1. На с.99 підручника розгляньте зображення лося і дикого кабана. Порівняйте їх і заповніть таблицю.

Ознаки для порівняння
Лось

Дикий кабан

Зовнішній вигляд (голова, тулуб, ноги, хвіст)

Чим вкрите тіло

Якого кольору шерсть

Чим харчується

Де живе

Чому саме там може жити


Зробіть висновок: У лося. і дикого кабана спільне те, що ____________________

Відрізняються вони тим, що ________•

2. Продовжіть речення.

Тварини можуть жити у лісі тому, що:

1)_____________________

2) _____________________

Найбільші звірі наших лісів:

Взимку лісових тварин підгодовують (чим?):

Рудих мурашок називають_ _______ _ .

3. Побудуйте ланцюги живлення (хто чим харчується) за зразком:

Гриби -<- білка -<- куниця.

1) Сойка, жолудь, яструб.

2) Дятел, дуб, жук-короїд, тетерев'ятник.

3) Вовк, жолуді, кабан.

4) Коріння дуба, миші, лисиця.

5*) Сосна, попелиця, горихвістка, сонечко, павук, боривітер.

4. Яким тваринам допоможуть люди, якщо охоронятимуть в лісі ялини і сосни? _______

5. Дізнайтесь, які тварини лісу охороняються законом.

Довідка. Лосі, козулі, дикі кабани. До Червоної книги занесені зубр, кіт лісовий.

6. Відгадайте загадки про лісових мешканців. Слова-відгадки запишіть до певної колонки у таблицю.

Звірі

Птахи

Комахи


1) Має він великі ікла

Ще й густу щетину.

Любить ритися в багні

Та ще й зве родину.

(Кабан).


2) Сам собі у пітьмі світить,

Аби з'їсти когось мітить.

(Вовк).


3) Хто комах з кори виймає,

Про здоров'я лісу дбає?

(Дятел).


4) Не ходжу я, а скакаю,

Бо нерівні ноги маю.

Через поле навмання

Перегнав би і коня.

(Заєць).


5) Сіренька, маленька,

а хоч якого кота

з місця зрушить.

(Миша).


6) То стрекоче, а то кряче,

То занявкає, як кішка.

Ви, напевно, здогадались -

Ну, звичайно, пересмішка.

Вона в лісі навіть ойка,

А зовуть її всі ...

(сойка).


7) Хто на собі ліс носить? (Лось).


8) Скажіть, малята, що воно за птиця?

Усе життя співати в півня вчиться.

Але й досі зна вона всього

Лиш половину пісеньки його.

(Зозуля).


9) Сам чорний, та не ворон,

Є роги, та не бик,

Шість ніг без копит.

(Жук-рогач.).


10) Не звір, не птиця,

а ніс, як спиця.

(Комар).


11) Придивися ти до них:

Бадьорі й веселі.

Тягнуть он з усіх кінців

Гілку для оселі.

Ось один спіткнувся враз,

Бо тяжка та ноша,

І спішить на поміч брат:

Сім'я ж бо хороша.

І без праці ті комахи

Будуть зовсім не ... (мурахи).


12) Довгі задні ноги маю -

Ними пісеньку співаю.

(Коник-стрибунець).


Тема. Охорона лісу.

1. Доповніть речення.

дбаючи про ліс, люди насаджують ________

охороняють _____________

розвішують ______ підгодовують ______

збирають ______ прополюють _____.

2. Дізнайтеся, які рослини і тварини вашої місцевості потребують особливої допомоги.

3. Подумайте і запишіть, як допомогти лісові можете ви.

4. Прочитайте правила поведінки в природі. До кожного з них придумайте і намалюйте свій знак.

- Не ламай гілля дерев та кущів.

- Не пошкоджуй кору дерев.

- Не зривай в лісах та на луках квіти.

- Не збивай гриби, навіть неїстівні.

- Не лови метеликів, джмелів, бабок та інших комах.

- Не руйнуй мурашники.

- Не руйнуй пташині гнізда.

- Не лови диких тваринок і не принось їх додому.

Тема. Луки.

1. Продовжіть речення.

Луками називаються ____________ .

На луках ростуть _____________ .

Тут можна зустріти комах: ________;

птахів: ________;

інших тварин:_ _________

2. Виберіть правильні відповіді.

Трави на луках ростуть високі й соковиті

тому, що там

а) достатньо вологи;

6) багато поживних речовин;

в) достатньо світла і тепла;

г) багато комах;

д) їх переорюють;

е) навесні їх спалюють.

З*. Поміркуйте!

Метелики за будь-якої погоди сідають на квітку так, щоб їхні крильця були вранці обернені на схід, опівдні - на південь, а ввечері на захід. Чому?

4. Серед перелічених рослин підкресліть назви тих, що ростуть на луках. Королиия, жовтець, берізка, конюшина, звіробій, лобода, пирій, тимофіївка, осот, конвалія.

5. Порівняйте між собою ліс і луку. Що в них спільного? Чим вони відрізняються? Який з цього можна зробити висновок?

Тема. Поле.

1. Уважно прочитайте підручник і продовжіть ці речення.

Полем називають _____________ •

Культурні рослини поля.: __________ •

Бур'яни поля: ________________ •

В полі можна зустріти птахів: _______•

Гризуни поля.:_ _______________ .

2. Побудуйте ланцюжок живлення.

Лисиця, зерно, ховрах.

3. Допишіть, якою працею на полях зайняті селяни

узимку: ____________

навесні: ____________

влітку: ____________

восени: ____________ •

Тема. Зернові рослини.

1. Допишіть речення.

Пшеницю, жито, овес, рис, ячмінь називають_ _ _

культурами тому, що у них плід - _ _ _ _ •

У зернових культур корінь росте _______

Стебло називається_ ____________ •

2. Порівняйте рослини пшениці і ячменю та заповніть таблицю.

Ознаки для порівняння

Пшениця

Ячмінь

Висота рослини

Форма коренів

Форма листків

Особливості стебла

Довжина колосся, остюків

форма, довжина зерна


Тема. Овочеві рослини.

1. Доповніть речення.

За часом дозрівання насіння овочеві рослини поділяються на ______ _і _________•

Однорічні овочеві культури: _________•

Дворічні овочеві культури: __________ .

У теплицях та парниках вирощують: _ _ _ _ .

Щоб зібрати дорідний врожай овочевих культур, овочівникам треба: виростити _______

висадити ________ знищити ______

закласти ______•

2. Побудуйте ланцюжок живлення.

Капуста, їжак, пугач, слимак, жаба.

Зерно, змія, миша, орел.

Тема. Технічні рослини.

1. Запишіть назви технічних культур.

2. Заповніть табличку їх використання.

Технічна культура

Використання

Картопля

Цукровий буряк

Соняшник

Льон


3. Запишіть рослини у відповідні стовпчики:

Ліс Поле Луки

Льон, ряст, пролісок, королиця, конюшина, пирій, осот, кукіль, гусяча цибулька, анемона, тимофіївка, жито, буряк, кукурудза.

Тема. Бур'яни поля. Шкідники поля.

1. Продовжіть речення.

Бур'яни завдають шкоди культурним рослинам тим, що

1)_________.

2) _____________________

2. Дізнайтеся і запишіть, які бур'яни поля є лікарськими рослинами. 3. Запишіть, яким культурним рослинам завдають шкоди ці тварини.

Озима совка: ________________

Колорадський жук:_ _____________

Клоп-черепашка: _ ______________

Ховрахи, миші, хом'яки: ____________

Тема. Охорона природи. (Підсумковий урок з розділу "Рослини і тварини лісів, лук, полів").

1*. Дізнайтесь, які джерела забруднення навколишнього середовища існують у вашій місцевості. Що робиться для того, щоб зменшити їх негативний вплив на природу? Запропонуйте у короткій письмовій роботі свій шлях вирішення цих проблем.

2. Згадайте правила поведінки в природі, з якими ви ознайомилися в цьому навчальному році. Подумайте, які з них вам знадобляться під час літніх канікул

ПІЗНАВАЛЬНІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ПРИРОДНИЧИХ ПОНЯТЬ

Сучасна початкова школа потребує нових підходів до формування теоретичних знань у молодших школярів. Нині вже в школі І ступеня пріоритети надаються розвивальній функції навчання, самостійності та. нестандартності думки, особливо у процесі формування наукових понять, у тому числі й природничих. Цей процес надто складний, оскільки ґрунтується на певній послідовності теоретичного мислення.

Враховуючи те, що формування природничих понять неможливо досягнути тільки шляхом запам'ятовування визначень і відтворення окремих фактів, для цього створюються певні дидактичні умови. Серед цих умов ми вирізняємо конструювання системи пізнавальних завдань.

Під пізнавальним завданням у педагогіці розуміють завдання, результат розв'язання якого збагачує школярів новими знаннями про об'єкт та спосіб діяльності. Для таких завдань характерним є те, що "учень, маючи всі необхідні дані, не може, однак, отримати результат безпосередньо з них. Для цього необхідно перетворити ті дані та самостійно виконати з ними ряд практичних та розумових операцій у потрібній послідовності" (І.Я-Лернер). Отже, пізнавальне завдання - це таке завдання, яке потребує для свого розв'язання різних методів пошукової діяльності, завдяки яким досягається результат, що розкриває провідні стержневі лінії теми і забезпечує оптимальне просування вперед у межах її змісту.

Пізнавальні завдання можуть бути у вигляді: запитання (це завдання, яке сформульоване у питальній формі та не містить спеціальної інформації, необхідної для його виконання); вправи (це завдання, яке запропоноване у будь-якій формі, але спрямоване на відпрацювання в учнів набутих умінь та навичок); задачі (це завдання на знаходження якогось результату, коли дії для його виконання не вказані, але в умові задачі є основна частина необхідної інформації) (Л.М.Фрідман, К.К.Джумаєв). Всі ці види завдань застосовуються у процесі формування природничих понять, які передбачені державним освітнім стандартом.

Крім того, пізнавальні завдання можуть бути у формі головоломок, кросвордів, ребусів, загадок, ігрових вправ. Розв'язання таких завдань потребує певної незалежності мислення дитини, творчих самостійних пошуків, оригінальності, винахідливості, моделювання різних видів зв'язків, схематичної побудови системи істотних ознак поняття та системи понять тощо.

У процесі формування природничих понять переважають пізнавальні завдання на: порівняння з наступним встановленням та поясненням відношення подібності й відмінності між об'єктами і явищами природи; класифікація; використання аналогії, як засобу перенесення способу дій; визначення головного; визначення та пояснення зв'язків між причиною і наслідком; узагальнення та конкретизація; доведення істинності суджень (Н.С.Коваль).

Для розв'язання цих завдань учневі необхідно проаналізувати факти, встановити зв'язки, відношення та залежності між ними; використати набутий досвід; виділити ознаки та їх співвідношення; сформулювати узагальнення, висновки. усі ці дії виконуються у формі різноманітних прийомів розумової діяльності. З огляду на це ми і виділили типи пізнавальних завдань, про які йшлося вище.

За ступенем самостійності учнів у виконанні цих завдань вони можуть бути: репродуктивними, частково-пошуковими, продуктивними. Нагадаємо, що репродуктивні завдання - це такі, які спонукають дитину до відтворення раніше здобутих знань.

Частково-пошукові завдання учень розв'язує, користуючись інформацією з підручників, засобів унаочнення, результатами спостережень, дослідів, практичних робіт і т.п.

Продуктивні завдання потребують здійснення учнями операцій логічного мислення з уже відомими знаннями або під час розв'язання проблеми (Т.М. айбара).

Зауважимо, що результативність процесу формування природничого поняття забезпечує не стільки кожне окремо взяте завдання, скільки система пізнавальних завдань, які поступово ускладнюються і тим самим ведуть до зростаючого напруження розумових сил школярів, пошуку і застосування відповідних прийомів мисленнєвої діяльності. "Слід крок за кроком привчати кожного учня до такого використання своїх знань, умінь і навичок на практиці, яке потребує виявлення більшої самостійності, ініціативи, наполегливості, більших зусиль для переборення труднощів". (А.М.Алексюк).

Пізнавальні завдання забезпечують як цілий процес формування поняття, так і кожен з його етапів. (Поетапність процесу формування природничою поняття ми розкрили у статті "Формування природничих понять". - Початкова школа. - 1999. - № 5, с.20-23).

На кожному з етапів домінує певний компонент сприймання, усвідомлення, осмислення, серед елементів якого є узагальнення і систематизація. Вони виконуються у чіткій логічній послідовності і для здійснення вимагають розв'язання пізнавальних завдань, застосування прийомів учіння, які відповідають психологічній природі та конкретному змістові поняття. Це в свою чергу зумовлює відповідні способи управління з боку вчителя.

Розглянемо системи пізнавальних завдань на прикладі формування природничих понять:

рівнини, гори, ґрунт.

На першому етапі (мотиваційна та змістова підготовка учнів до формування поняття) вчитель застосовує такі пізнавальні завдання, які збуджують і закріплюють у дітей позитивні емоції у процесі засвоєння нового поняття (зокрема, уривки з оповідань, загадки, прислів'я, ребуси, кросворди, досліди тощо), викликають інтерес, допитливість, бажання до самостійного розмірковування і, як наслідок, формують стійке прагнення до пошукової діяльності у даному процесі. А також завдання, що передбачають виявлення в учнів глибини і міцності програмових знань та вмінь, які необхідні у процесі формування нового поняття, а також готовність учнів до засвоєння змісту та обсягу цього поняття. Це потребує спеціального запровадження на даному етапі активізуючих запитань, завдань, які мають випереджуючий характер, поєднання репродуктивних, частково-пошукових і продуктивних завдань.

Однак зауважимо, що мотивація діяльності не завершується на цьому етапі, а здійснюється упродовж процесу формування природничого поняття.

Завдання для першого етапу

1. У ребусі зашифровано форму земної поверхні. З'ясуй її назву.

2. Підкресли у віршах назви форм земної поверхні, які зустрічаються на рівнинах.

На зеленому горбочку,

у вишневому садочку,

притулилася хатинка,

мов маленькая дитинка.

(Леся Українка. "На зеленому горбочку")

Он ярочки зелененькі,

стежечки по них маленькі,

перевиті, мов стрічечки,

збігаються до річечки.

Онде балочка весела,

в ній хороші, красні села.

Там хати садками вкриті,

срібним маревом повиті...

(Леся Українка. "Красо України, Подолля!")

Сторiнки:  1   2   3   4   5 

Завантажити файл

Дисциплiни

Всього робiт: 1975

Друзi сайту:

христианские песни и аккорды |

Time: 0.02224s
Memory: 1.00MB